Artikelnummer och leverantör av O-ringar för bromsok

Allt som rör bilarna

Artikelnummer och leverantör av O-ringar för bromsok

Inläggav Hlb » 08 11 30, 23:06

Har precis plockat ner alla bromsoken som kärvar något efter att bilen har stått still.

Lämpligt är ju då att byta ut O-ringarna som tätar mellan kolv och cylinder. Nu gäller det ju att få rätt ringar så att dom tätar på rätt sätt.

Kan någon rekommendera en lämplig leverantör ( helst i Stockholm ) samt har någon redan gjort den här läxan och känner till artikelnummren ( 2 st fram och en bak ).

Tänkte även byta bromsslangar bak. Oken är ju samma som Peugeot 71-77 enligt kross referens. Då borde ju slangarna kunna vara samma. Någon som har provat Peugeot slangarna?
Användarvisningsbild
Hlb

packningar

Inläggav Ingo » 08 11 30, 23:39

kolla på klubbens hemsida finns en del där om vad man kan ersätta med.
Men bakoken är ju liknande de som satt på Peugot 504 cab och kombin med skivor bak..

Oken är faktiskt inte identiska för panteran har grövre skiva,men packningar o dyl ska stämma.
beläggen går också att tanvända och parkbromsen fungerar ju då,men dom är lite kortare än orginal pantera.
Skulle tro volvobeläggen bromsar bättre..
men är tveksam om det förs någonstans.
Jag fick tag på en sats från en veterandels säljare,men har inte provet montera än..
Har för mig att jag kollade om slangar men tror inte de stämde,men de kan du ju få tillverkade på en hydraulfirma..
fram vetesjutton.
Användarvisningsbild
Ingo

Inläggav Lars K » 08 12 01, 21:12

Repsats från Toyota Hi Lux 83-88 (fram tror jag) användes och passade perfekt. Fanns på Nobtec i Norrköping.
Artikelnummer 203443

http://www.nobtec.se/

Dessa använde jag när jag renoverade mina framok.
Användarvisningsbild
Lars K

Återvänd till Teknik