Alternativ kuggstång

Allt som rör bilarna

Alternativ kuggstång

Inläggav extrafast » 16 07 10, 11:51

Hej alla Panteravänner

Jag har lite glapp i min kuggstång vilket är ganska irriterande när man kör lite längre sträckor. Dessutom går den ganska trögt, den går inte lätt ens med hjulen upphissade. Jag har svårt att tänka mig att min bil skulle ha rullat så många mil att kuggstången har slitits ut, jag gissar att den alltid varit lite glapp.

Jag hade den nedplockad i vintras för att rengöra och byta fett, men det hjälpte inte. Jag hittade inget sätt att justera glappet mellan pinjong och kuggstång, det görs ju "automatiskt" med en fjäder som trycker mot kuggstången.

Så, nu till min fundering: Är det någon som har bytt ut sin original kuggstång och hittat något alternativ som passar? Det skulle ju inte heller vara fel med lite mer utväxling, min bil är grymt trögstyrd i låga farter. Visserligen har jag -13 i offset, vilket naturligtsvis gör bilen mer trögstyrd, men däcken är bara 225 breda.

Några tips?

Mvh Ulf #3422
Användarvisningsbild
extrafast

Re: Alternativ kuggstång

Inläggav kim k » 16 07 11, 9:21

Hej
jag har en volvo 960 servo kuggstång i min bil. den blev helt underbar att köra all bumpster är borta.
men man hamnar att bygga egna fästen till den. och hitta en plats för pumpen.
annars om glappet är i rattstångens teleskop del, så passar mazda 626 den är identisk.
Mvh kim
Användarvisningsbild
kim k

Inläggav Janne » 16 07 11, 9:45

Har också installerat servostyrning från en nyare Mustang, blir väldigt kvickstyrt men lätt att ratta även med max caster och breda däck.
Det är dock ganska komplicerat att installera hydrauliskt servo enklare att sätta på ett elekriskt servo som det sitter på en del nyare bilar.
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav extrafast » 16 07 11, 23:38

Tack för svaren!

Jag hade inte ens tänkt på att skaffa en kuggstång med servo, men det är ju en mycket bra ide!

Kim K: Ok så det är ungefär samma avstånd mellan lederna på en kuggstång från 940, bra att veta. Att göra egna fästen ser jag inte som något stort bekymmer. Min är ganska hård i fjädringen så bump-steer har jag egentligen inte känt av, fast jag har ändå flyttat ned kuggstången en bit som rekommenderas. Rattstångens glapp har jag eliminerat.

Janne: Ja, elektrisk servo vore nog att föredra, enklare att installera. Men om man googlar lite så verkar det som om man ska skaffa ett elektrohydraliskt system, rent elektriskt verkar folk tycka finnas för lite känsla i.

Jag väntar väl tills säsongen är över och ser om jag kan hitta en kuggstång med rätt mått och elektrohydralisk servo.

Mvh Ulf #3422
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Guson » 16 07 12, 19:55

Ulf, spelet i kuggstången justeras med shims mellan täcklocket och styrväxelhuset. Bara fjäderkraften räcker inte för att hålla emot när det blir belastning på kuggarna.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Inläggav extrafast » 16 07 13, 9:44

Guson: Ok, när jag hade kuggstången nedplockad så tyckte jag det verkade som det var fjädern som skötte anspänningen, men då vimsade jag nog till det. Jag får kolla på det igen, men risken är väl att den blir än mer trögstyrd om jag får bort glappet.

Mvh Ulf #3422
Användarvisningsbild
extrafast

Inläggav Janne » 16 07 13, 21:57

Nja! Du tänker nog på styrsnäcka, då blir det mer trögstyrt om man spänner åt den. Med kuggstång så försvinner glappet men det blir samma kraft för att styra, större ratt diameter kanske eller lite styrke träning :-)
Janne B #6134
Användarvisningsbild
Janne

Inläggav Guson » 16 07 15, 10:18

Om man tar bort för mycket shims och drar fast täcklocket kan man inte flytta kuggstången, det blir jättetrögt. Om du har glapp och det går trögt samtidigt kan man undra om något annat är fel, krokig kuggstång tex.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik