Safetywiring /bruk av Nordlock

Allt som rör bilarna

Safetywiring /bruk av Nordlock

Inläggav Egil Viddal » 08 03 06, 9:13

Jeg skal ta en liten sjekk av ZF kassen før jeg monterer tilbake motoren i bilen. Denne sjekken av kassen innbefatter sjekk av boltene i kronhjul. Antar at det ikke er foretatt noen safetywiring av boltene, da bilen bare er kjørt 56000 miles.

Det er vel en mer eller mindre vedtatt "sannhet" om at alle ZF kasser til Pantera Skal safetywires. Men er det alternativer til dette?

På forumet til Pantera International var det en diskusjon om safetywiring kontra bruk av Norlock skiver. ( må ha litt lengre bolter med Norlock skiver) Tyskeren som brukte Norlock og var meget fornøyd med dette, er ikke på PI forumet lengre...

Er det noen her som bruker slike skiver eller er det bare å lete frem ståltåden og tangen ? :) Erfaringer?

http://www.danskkuglelejecenter.dk/nordlock1.html
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Inläggav dvil » 08 03 06, 11:01

Hei Egil,
Jeg har også forstått at det er en vedtatt sannhet. Det som visstnok
skjer er at boltene skrur seg ut og blir slått av når de når veggen.

Originalboltene har serratering på undersiden av hodet, men jeg har lest i diskusjoner at boltene løsner allikevel fordi anlegget er like hardt som taggene som skal gripe. Dette vil kanskje gjelde for Norlock-skivene også?
Selv har jeg borret hull i bolthodene mens de var montert, og låst med tråd.
http://home.chello.no/~espeng/ringgear1.JPG
Forøvrig har Norlock (minst) en norsk leverandør:
http://www.verktoy-industri.no/index.htm
hilsen espen
Användarvisningsbild
dvil

Inläggav Egil Viddal » 08 03 06, 12:49

Jeg har også lest at litt av problemet er at boltene ikke klarer å feste mot den harde anleggsflaten. Problemet blir også verre hvis en ikke skifter boltene i forbindelse med arbeid på kronhjul. pga. strekk i boltene forsvinner.

Slik jeg har forstått prinsippet med Nordlock skivene vil disse holde strekk på boltene slik at de ikke skrus ut pga. vibrasjoner. Men dette gjelder vel bare hvis skiven som ligger an mot kronhjulet ikke beveger seg :( Nye bolter og rett tiltrekkingsmoment - i kombinasjon med Nordlock skiver- burde logisk sett holde.

Det må også nevnes at tyskeren som hadde gode erfaringer med Nordlock skivene - ikke er noen "hvem som helst" i DeTomaso kretser.
Jeg er derfor ute etter en "moderne" og rask løsning på "safetywiring" problemet -hvis den finnes!
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Inläggav dvil » 08 03 06, 14:57

Hvis tyskeren heter Roland, så pleier han å vite hva han prater om. :)

Montering av nye Nordlock krever at du tar ut og dermed skifter bolter. Da har du (minst) tre valg:
- kjøpe bolter med ferdige hull for tråd
- låse med nordlock
- låse med Loctite (sannsynligvis mest moderne)

Bore hull og låse med tråd slik jeg gjorde kan du sannsynligvis klare uten å ta diff'en ut av kassa. Men det skal du kanskje gjøre uansett?
Boring i bolthodene var litt kilent. Det gikk med flere bor, og det knakk en gang. Biten sitter fortsatt på plass. :oops:
hilsen espen
Användarvisningsbild
dvil

Ett tips.

Inläggav Ingemar Nilsson » 08 03 07, 0:35

Hej
Om ni skall ta loss bultarna så ta av alla utom en så sitter kronhjulet i sitt läge. Sen när ni har satt i de nya så tag av den som inte varit av och gör vid den. Jag använde riktig locktight, kommer ej ihåg vad den hette men tag kontakt med någon som säljer sådant. De skall veta vad ni skall bruke. Glöm ej att tvätta om ni använder samma bultar. Jag åker utan missljud. Tack o lov. :) Jag behövde ej demontera mer än såhär på bägge sidor
Ingemar
Användarvisningsbild
Ingemar Nilsson

Inläggav Egil Viddal » 08 03 14, 9:26

Jeg satset på det sikre og gjennomprøvde: bestilte et "safetywiring set "hos PI motorsport i går.... :)
Egil Viddal

Bergen
Användarvisningsbild
Egil Viddal

Inläggav Ingemar Nilsson » 08 03 14, 21:21

Hej Egil
Du tror inte att den ståltråden där tittar ut vid muttern piskar luft ner i oljan, kanske inte så alvarligt vid korta turer. Bara ett appropå.
Mr Nilsson
Användarvisningsbild
Ingemar Nilsson

Inläggav Guson » 08 03 15, 3:11

Kuggarna på kronhjulet som går mycket djupare i oljan lär piska ner betydligt mer luft i oljan än låstråden. Oavsett mängden luft i oljan kan jag inte tro annat än att det är ett rent inferno av oljestänk inne i växellådan vid drift.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK

Återvänd till Teknik