Lyfta ur motor och låda

Allt som rör bilarna

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 01 02, 14:08

Hej

Ny fråga: Är det någon speciell tryckplatta, lamellcentrum eller svänghjul till Pantera, eller är det standard Ford 351C?

Och det råkar inte vara någon här som har koppling eller svänghjul liggande till salu?

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav Guson » 19 01 05, 17:30

Hej!

Jag tror tryckplattan är den del som kan orsaka mest bekymmer om den inte är av rätt typ. Den som sitter Panteran skall tydligen vara lägre än de som vanligen används. Jag har inte själv bytt något annat än urtrampningslagret så jag har inga tips om korrekta bitar att bidra med.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav #9321 » 19 01 06, 9:34

Såvitt jag vet så är det marcelfjädern i lamellen som plattats till för att få kortare slaglängd på slavcylindern. Tryckplattan är nog standard.

Centerforce har en speciell 10,5” koppling till Panteran, vilken kräver ett speciellt svänghjul. Jag hade en sån ett tag och hade borrat och gängat nya hål i mitt aluminiumsvänghjul.

Numera kör jag med en 11” Centerforce standardkoppling vilken funkar fint, speciellt i kombination med en långslagig slavcylinder.

Jag vet att en del kör med en specialkombination från McLeod som man nog måste kontakta dem för att beställa. Den finns inte på deras hemsida såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
#9321
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 03 10, 21:15

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav Guson » 19 01 06, 13:30

Jag är ganska säker på att jag sett bilder på tryckplattor där hävarmarna som ligger mot urtrampningslagret finns med olika utformning. Den ena funkar då bättre för oss med avseende på frigång mot kopplingskåpan.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav Ingo » 19 01 10, 22:09

jag hade ju en hel del bekymmer nu med kopplingen,men problemet var plåten som sitter mellan motorn och lådan .Jag hittade ju ingen plåt till en manuell så det blev en till automatlåda istället. tydligen är startmotorn till manuella något vidare så den klämde in plåten.. jag har ju en mindre koppling (centerforce) avsedd för orginalurtrampningslager,men tror den gått ur produktion nu .Centerforce är ju inte gratis heller. Mustangkopplingarna påstås ha några vikter som tar i kopplingskåpan,men det rör väl främst orginaltypen med tre fingrar. Min koppling funkar nu men verkar inte ha fått ut riktigt all luft,trots jag justerade ut armen rejält för att minska slaget. eventuellt får man väl justera ut mer,men går ju temporärt att dubbeltrampa..
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 01 13, 21:39

Hej

Jag fick tag i en koppling genom Kjell här på forumet (centerforce). Jag får borra nya hål i svänghjulet, men det ska väl gå om man mäter noga.

Håll tummarna!


Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav Ingo » 19 01 17, 16:41

Maskinfirmor har verktyg för håldelning,så det borde inte vara något problem.
Användarvisningsbild
Ingo
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 08 01 27, 14:20
Ort: Skellefte

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 02 14, 14:12

Hej

Motordelarna har ännu inte kommit tillbaka från renoveraren, så jag började bli lite rastlös.
Har läst om hur hemskt det ska vara att skrapa bort underredsmassan i motorrummet, men jag kunde inte låta bli när ändå motorn var ute.
Så jättejobbigt tyckte jag ändå inte att det var, man får ju ta lite varje kväll så är det snart gjort :)
Mvh Ulf

Bild
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 02 23, 20:51

Hej

Ny fråga. Hur ska locket till trycktanken (till kylarvätskan) fungera?
Det står 15lbs på locket, men vad blir det i Bar? Är det psi eller psf, eller något helt annat?

Provade att sätta tryckluft på tanken, men locket släppte ut luft i röret till överflödstanken redan vid 0,1 Bar.

Ska det vara så?

Mvh Ulf
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav Guson » 19 02 25, 15:33

15 psi är precis över 1 bar. Det kan vara så att du har ett lock som är avsett för en annan tank med mindre djup på halsens krage.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 02 27, 14:41

Hej

Tack Guson för tipset! Det satte mig på rätt spår.

Det är antagligen en eftermarknadstank eftersom den är kromad, det är väl inte original.
Hursomhelst så kollade jag djupet på kragen och det var ju ren katastrof, kragen var pålödd snett, 20mm djup på ena sidan 17mm på andra, se bild med en hylsa vilande på botten. Får se om det går att löda om.

Är det någon av er som kunde hjälpa mig med att mäta korrekt djup mellan kragens ovansida (lägsta punkten) och botten där packningen tätar mot?

Bifogar även bild på locket om någon kan bekräfta att det ser original ut.

Mvh Ulf

Bild

Bild
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 06 11, 20:57

Hej

Har en ny fråga.

Var köper ni era termostater? Har ni något art.nr. eller annat identifieringsnummer?

Det verkar som om min är av fel typ. Hålet i mässingsplattan som ska täppas till av termostaten är ganska mycket större än termostatens "plugg", se bild.

Kan någon hjälpa mig?

Mvh Ulf H
Manage Attachments
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav peter » 19 06 12, 8:18

Ring 0703689981
Har rätt grejor
Användarvisningsbild
peter
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 12 13, 17:56

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav Guson » 19 06 24, 10:39

Jag köpte en Stant 13468 från Hansen Racing. Det är rätt typ för Cleveland med krage som skall passa hålet i plattan.
Tomas Gunnarsson
Guson
Ordförande SDTK
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 01 26, 14:09
Ort: Uppsala

Re: Lyfta ur motor och låda

Inläggav extrafast » 19 06 27, 15:17

Hej

Ja, jag fick också tag från Hansen racing, verkar vara ok. Kragen på termostaten är ca 17mm och hålet i blocket nästan 19mm, får hoppas det funkar.

Ulf
Användarvisningsbild
extrafast
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 08 02, 14:02

FöregåendeNästa

Återvänd till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron